כתבה «

איך להוציא את המיטב?

שלוש מאמנות-מנהלות שמאמינות שלמאמן עסקי טוב צריך להיות רזומה הכולל את המלים: מנהל ומצליחן. ראיון משולש

 ענת קלו-לברון

 

לפני חמש שנים החליטה רונית בורסטין, היום מנכ"לית ושותפה בחברת   Coachteam ואז מנהלת האגף הכלכלי בחברת אמדוקס, לעזוב את החברה בה עבדה 18 שנים. היא התחילה באמדוקס ככלכלנית בחברה שמנתה 200 עובדים, וסיימה בתפקיד מנהלת האגף הכלכלי בחברה המונה 13,000 עובדים, כולל ניהול 100 עובדים תחתיה ואחריות תקציבית על מיליארד וחצי דולר.

בורסטין הרגישה שהגיע הזמן לשנות, והיה לה ברור מה היא רוצה לעשות. היא רצתה לעבוד עם מנהלים, לחלוק איתם מניסיונה וללוות אותם להצלחה. באותם ימים המונח אימון כמעט שלא היה קיים בארץ. יום אחד, בשעה שעמדה בפקק תנועה, שמעה ברדיו פרסומת להורדת שיערות בלייזר. הדובר, שסיפר על החוויה הקוסמטית שחווה, סיים את דבריו תוך כדי ציון שמו ומקצועו - מאמן אישי ועסקי. באותו רגע עצרה בורסטין את מכוניתה והחלה לטלפן כדי לברר פרטים לגבי מה שנשמע לה כהגדרה האולטימטיבית של שאיפותיה.

  יחד עם בורסטין, מנהלות ושותפות ב-Coachtaem גם גלית פלד ויפעת ניב רוזנר. כל אחת מהן מחזיקה גם היא ברזומה מרשים; שתיהן היו מנהלות בחברות, כגון: סאיטקס, סלקום וגאון אחזקות. הן נפגשו תוך כדי לימודי האימון, ולפני שלוש שנים החליטו להתאחד ולייסד חברה לאימון עסקי בארגונים. מאז הן הספיקו לאמן ולהעביר סדנאות בעשרות ארגונים, וכיום מונה החברה שלהן כ-10 מאמנים. הקו המנחה שלהן הוא הצלחה עסקית; הן של לקוחותיהן והן של המאמנים שעובדים איתן.

 

יש מאמנים הטוענים שאין כל קשר בין הקריירה הקודמת שלהם לבין האימון. אתן מתעקשות על מאמנים מצליחים, למה?

בורסטין: "שוק האימון גדל בקצב מסחרר; כל מי שרוצה יכול ללמוד אימון ולהכריז על עצמו כמאמן. עבורנו זה לא עובד. אנחנו מאמינות שרק מי שמגיע בעצמו ממקום של הצלחה, יכול להוביל אחרים להצלחה. לא מספיק שהמאמן יהיה רק מאמן טוב, הוא חייב להביא עמו גם ניסיון אישי ותרומה עסקית ללקוח.
כשאנחנו יושבות עם בכירים במשק, הם יודעים שהיינו שם, שאנחנו יודעות בדיוק על מה הם מדברים. זה חשוב גם כדי ליצור עבור הלקוח מרחב נכון ובטוח, וגם מבחינתנו האישית; אנחנו היינו שם ולכן אנחנו באות ממקום אותנטי ויכולות להסתכל למנכ"ל בגובה העיניים ולומר לו ללא כל פחד 'אדוני תתעורר
'".

ומה בנוגע ל"כל התשובות נמצאות אצל המתאמן"?

"מתוך ההתנסות שלנו, מנהלים כיום דורשים יותר מזה. כשאני נפגשת עם מנהל ואני מלווה אותו, אני יודעת על מה הוא מדבר, כי הייתי שם. לכן יותר קל לי לפתוח לו את מרחב האפשרויות ולתת לו כלים. זה נכון שהאימון אומר שכל התשובות נמצאות אצל הלקוח, אבל במקביל, הלקוחות והמנהלים מצפים לקבל גם ערך מוסף מקצועי. היחס הוא בדרך-כלל אחד לשלוש. אני מצפה להוציא מהלקוח את שלושת הרעיונות שהוא לא הצליח להוציא מעצמו, וגם לתת לו ערך מוסף שלי".

 

באילו נושאים ניסיון העבר שלכן עוזר לכן?

 

"כמנהל, אתה כל הזמן נותן תשובות במקום לשאול שאלות. אם מישהו בא אליך עם בעיה, אתה באוטומט רוצה לפתור לו אותה, וכשאתה פותר אותה, אתה מרגיש חזק. בפועל, הרבה יותר נכון לשאול את העובד איך הוא היה רוצה שהבעיה תיפתר, אבל את זה אנחנו יודעות היום, כמאמנות. אנחנו מעבירות סדנאות לכלים אימוניים, שיכולים לשרת את המנהלים; הרעיון הוא להפוך את כלי האימון לנגישים עבור כולם, המיומנויות האימוניות צריכות להיות בארגונים, בפרט אצל מנהלים. אם היו לנו, כמנהלות, הכלים שיש לנו כיום, כמאמנות, היה לנו הרבה יותר קל.

 

 "היום אנחנו עוסקות כבר בדור הבא של האימון, האימון האישי בקבוצה. זה המימד הבא: Coaching 2.0. בדיוק כמו שבאינטרנט, עם התפתחות ה-web 2.0 הגולשים יוצרים יותר ויותר את התוכן, כך גם המתאמנים יוצרים את תוכן האימון. אנחנו מעבירות סדנאות למנהלים מחברות שונות לפי תפקידים ומדרגים. אנחנו לוקחות את הכוח של האימון ואת כוח הקבוצה ומוציאות מזה את המקסימום. כשלוקחים אנשים ממקומות שונים לעבוד כל אחד על המטרות שלו, אבל ביחד, יוצרים מיקרו קוסמוס בעל עוצמה רבה".

 

 "פעמים רבות למנהלים קשה להוקיר פעולות, הצלחות ותוצאות של העובדים שלהם. הם מקבלים דברים שבוצעו כמובנים מאליהם. בפועל, זה גורם לתסכול רב אצל העובד"

 

אתן נתקלות בהתנגדויות?

 

"אחת הדילמות המשמעותיות באימון ארגוני, היא מה קורה כשאתה נותן למנהל שלך אימון אישי. קיים חשש שכשאדם עובר אימון אישי, התוצאה יכולה בסופו של דבר להיות גם עזיבת החברה. בפועל, זה לא כך. כשאדם עובר אימון, הוא רוצה לקדם את עצמו למקום המיטבי שלו בארגון. כשעובדים רבים בארגון מנסים להגיע למקום המיטבי שלהם, הארגון כולו מתקדם למקום המיטבי של עצמו. האימון משחרר תקיעויות לא רק של אנשים אלא גם של ארגונים.

 

"אחד המנהלים שעבדנו איתו, שמע שבחברה עומד להתקיים שינוי ארגוני: עומדים להוסיף דרג ביניים. אותו מנהל רצה להיות חלק מהשינוי הזה, אבל לא היה לו אומץ ללכת למנכ"ל, כדי 'לקיים שיחה ממקום אחר', כמו שהוא כינה זאת. תוך כדי האימון עשינו סימולציה לשיחה עם המנכ"ל. את התפקיד הוא אמנם לא קיבל, אבל בעקבות השיחה, המנכ"ל התחיל להתייחס אליו אחרת, התחילו להתייחס אליו כאל מישהו שיודעים שהוא רוצה להתקדם. הוא לא עזב בגלל זה את החברה, להיפך, היום הוא רואה את אופק ההתקדמות שלו והוא יודע: אפשר שפעם אחת לא יספרו אותו, אבל אי אפשר שיתעלמו ממנו לאורך זמן.

 

 "באיזשהו מקום אנשים מנהלים עם עצמם שיח פנימי שלא יוצא החוצה. אנחנו שואלות אותם: ניסית לדבר על זה עם חברים שלך? להגיד: 'זה מה שאני רוצה, לשם אני רוצה להגיע'? עצם האמירה של הדברים כבר עושה משהו. לדברי אותו מנהל, האימון נתן לו אומץ לנהל את השיחה.

 

 "ההסתכלות הישנה אומרת: היועץ הארגוני בא לעשות שינוי בארגון, בואו נסתכל מלמעלה ונזיז את הכוחות. למעשה, ההסתכלות צריכה להיות מתוך האנשים, אם כל אחד מהעובדים יהיה במיטבו, אז הארגון כולו יהיה במיטבו".

 

 יש מקומות בהם המנהל הישראלי לא במיטבו?

 

"פעמים רבות למנהלים קשה להוקיר פעולות, הצלחות ותוצאות של העובדים שלהם. הם מקבלים דברים שבוצעו כמובנים מאליהם. בפועל, זה גורם לתסכול רב אצל העובד; הוא מסתובב בהרגשה שכל דבר שהוא יעשה לא יזכה לתגובה, ולכן חבל להתאמץ.

 

אחד הדברים שאנחנו שואלות את המתאמנים שלנו, הוא 'מתי הודית לעובד שלך בפעם אחרונה, מתי הוקרת אותו על מה שהוא עשה? הוא השקיע, הוא נתן מעצמו, איפה המילה הטובה? למה מחר אתה רוצה שהוא ימשיך לחזור ולהתאבד בשבילך'?

 

"לרוב, כשאנחנו ניגשות לאימון, אנחנו נפגשות גם עם העובדים של הלקוח שלנו, מפני שהידע נמצא גם אצל המתאמן וגם אצל העובדים שלו. בהמון ארגונים אנחנו מגלות משיחות עם העובדים שהם לא מבינים שלא מרוצים מהם. למנהלים קשה לתת משוב אפקטיבי. אנחנו עובדות איתו על איך לתת משוב מאוזן, כזה שלא יסרס את הכפיף ויגרום לו לגדול, אך גם יגיד לו בדיוק איפה הוא עומד. משוב טוב הוא לאו דווקא מוצי פוצי".

 

בנות Coachteam רואות עצמן כבוטיק, אין להן שאיפות של גודל, אלא של איכות. הן יודעות שגודל עלול להפריע להן להמשיך להיות מה שהן היום. גם אם הן מאמנות 40 עובדים באותו ארגון, הן תמיד יודעות וזוכרות מה כל עובד לקח על עצמו, ואם יש מישהי שלקחה משימה שמתחילה היום, הן ירימו לה בבוקר טלפון ויאמרו לה בצלחה.

 

בורסטין: "המחויבות שלנו היא להצטיין עבור הלקוחות שלנו, להיות שם עבורם עד שהם מרגישים גדולים ומשיגים תוצאות גדולות".

 

מתוך: מגזין סטטוס








טל.  03-6330795    גלית פלד  0522-689911    רונית ברוסטין  office@coachteam.co.il   0546-586805
- Designed by Tamar Weingarten   Developed by Edenet -